May 16, 2011

An-No-Yed

Aku regular user terhadap public transport. Sejak dari mula-mula kerja, sampailah sekarang. Dari LRT, KTM, dan buses di KL, rata-rata pernah merasa. Even ada kereta sendiri tapi masih guna public transport sebab jimat duit parking dan destinasi tempat kerja bukannya payah sangat.

Bila dah naik PT(Public Transport) nie, macam-macam kerenah yang aku hadapi. Memang kekadang tu nak pergi kerja pun dah spoilt mood.

Tiang.
Batang tiang yang dalam lrt, bukan untuk menyandarkan badan. Tapi untuk pegang! Nie ada sesetengah orang menyandarkan badan di tiang tu, pastu orang lain takde tempat nak pegang. Pastu ada style posing, dah macam part timer pool dancer ditambah dengan badan besor.

Tempat duduk.
Bagi yang berkemampuan tu, kasilah chance untuk tidak kemampuan. Ini tidak, nampak je yang tidak kemampuan boleh pulak buat bodoh. Alasan letih takleh bangun. Dah kau balik on-time kerja pun letih lagi? Kot la kerja dari 8.30 pagi sampai 11.00 malam. Yang tak tahan kaum lelaki, tengok je perempuan pregnent berdiri depan mata.

Pintu
Dah nama pintu, lalui masuk dan keluar. Ini kes orang yang tak reti nak ketepi atau bagi laluan. Dah la terpacak tengah tengah pintu. Kalau size macam lidi boleh je orang boloskan diri. Ini urmm, pastu ada hati nak marah orang kalau terlanggar dia!

Handbeg, plastic beg and watever beg on shoulder!
Kes, beg terlebih besor pastu sangkut kat bahu. Pastu nak lalu atau menyelit terkena beg dibahu, jatuh la dari bahu nak marah plak orang yg bolos diri di antara orang dan orang!. Dah tau beg tu besor, apa salahnya pegang guna tangan sementara waktu, takde ye menyapu lantai eh beg Coach ke, Gucci ke, Jimmy Choo ke, LV ke.

Beratur.
Kalau ada sifat tamadun mesti beratur. Semua orang pun nak g kerja, boleh je beratur. Ini tidak sesuka hati bapak mak tiri dia je, terus dari mana hala potong Q. Kalau dapat security yang garang, memang kena maki pun (Kes depan mata). Kalau dapat security yang sopan tak kena tempat memang hangin je!

Wesak Day! Happy Holiday

No comments: