July 5, 2011

Sex after give birth. OMG! Tanjat boboi

Sex after give birth.
Kehidupan baru sedikit sebanyak akan mempengaruhi perhubungan antara suami dan isteri. Lebih-lebih lagi pabila si isteri melahirkan baby secara normal. Mungkin sesetengah isteri mengalami situasi fobia, ini kerana perasan process kelahiran baby keluar dari V-part masih jelas diingatan, dan jugak mengambil masa untuk kembali kearah perhubungan suami dan isteri. Komunikasi antara suami dan isteri harus ada sekiranya isteri masih lagi dalam keadaan trauma dan tidak bersedia. Dan suami jugak harus bersabar dan jugak memberi semangat pada isteri.

Episotomi.
Bagi yang bersalin normal, ada sesetengah mengalami Episotomi, dan ada yang tidak. Jahitan episotomi mengambil masa antara seminggu atau 2 minggu untuk fully sembuh dan postnatal checkup harus dilakukan semasa minggu pertama dan ke6 selepas bersalin, bagi memastikan tiada bakteria, jahitan elok tidak putus dan fully sembuh, dan able untuk aktive dalam sex life. Berbincang dengan doktor sekiranya ada persoalan tentang sex life. Alang-alang postnatal checkup, buat terus Pap Smear.

Penyusuan Ibu.
Untuk ibu menyusu badan, ada sesetengah mummy akan mengalami kekeringan di V-part. Termasuk aku, mungkin sebab tidak datang period kot, ini aku tak sure kenapa kekeringan. Saranan aku mengunakan Durex atau KY Jelly. Baik suami guna dan isteri pun guna, ini jugak sedikit sebanyak membantu dalam hubungan anda.

Posisi dan tempat.
Terpulang pada suami dan isteri posisi apa yang sesuai dan selasa bagi kedua-dua pihak. Komunikasi is the best.

Baby.
Seelok-eloknya baby tidur, sedikit sebanyak tidaklah menganggu emosi suami dan isteri. Macam tetiba nak susu, takpung eh! apa yang mummy and daddy doing? Ahak

Pil perancang.
Semasa postnatal checkup, minta terus pill perancang dengan doktor. Bagi ibu menyusu baby, pil perancang Noriday diambil supaya tidak menganggu pengeluaran kilang susu mummy. Aku hanya mengamalkan sepapan Noriday itu pun on dan off, last-last malas nak amik amal family planning secara normal.

Bye!

No comments: